Wyniki badań konsumenckich nt. danych dotyczących charakterystyki energetycznej produktów i urządzeń z bazy EPREL
Projekt EPREL Services

Badanie konsumenckie wykonane w ramach realizacji projektu EPREL Services wskazuje, że konsumenci w krajach UE chcą mieć lepszy i szybszy dostęp do danych zawartych na etykietach energetycznych. Badanie konsumenckie przeprowadzone w okresie od listopada 2024 r. do stycznia 2025 r. wśród ponad 2 500 interesariuszy w 10 krajach UE wskazuje na to, że jest zapotrzebowanie na bardziej wiarygodne informacje na temat produktów zużywających energię oraz lepszy dostęp do takich informacji. Wkrótce pojawią się nowe rozwiązania cyfrowe wspierające ten cel.

Konsorcjum Projektu EPREL Services pracuje nad ulepszeniem dostępu do danych dotyczących charakterystyki energetycznej produktów sprzedawanych w Europie. Opierając się na Europejskiej Bazie Danych Produktów Etykietowanych Etykietą Energetyczną (EPREL), realizatorzy projektu opracowują narzędzia, mające na celu przede wszystkim poprawić dostęp do danych, ale także zapewnić ich poprawność. Baza danych EPREL to ogólnoeuropejskie źródło danych o produktach, gdzie można wyszukiwać, filtrować i porównywać etykietowane produkty, a także poznać ich szczegóły techniczne i koszty eksploatacji.

Projekt EPREL Services, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu LIFE, ma na celu zwiększenie roli bazy danych EPREL poprzez:

  • Opracowanie aplikacji internetowej dostosowanej do potrzeb konsumentów, osób dokonujących zamówień publicznych, sprzedawców detalicznych i decydentów politycznych.
  • Weryfikowanie jakości danych za pomocą programów i procesów monitorowania i we współpracy z dostawcami.
  • Podnoszenie świadomości na temat możliwości korzystania z bazy danych EPREL oraz narzędzi opracowanych w ramach projektu.
  • Ulepszenie istniejących platform informujących o produktach poprzez dodanie tam danych z bazy danych EPREL i ułatwienie do nich dostępu.
  • Promowanie wypracowanych rezultatów projektu.

Badanie ankietowe wykazało, że chociaż ponad 90% konsumentów podejmując decyzję o zakupie urządzeń w dużym stopniu polega na informacjach dostępnych w Internecie, baza danych EPREL oraz kody QR na etykietach energetycznych nadal są niedostatecznie wykorzystywane. Korzystając z narzędzi dostępnych w Internecie, służących do wyszukiwania i porównywania produktów, konsumenci w UE zwracają największą uwagę na kompletność zawartych tam informacji o produktach i możliwość ich filtrowania, a następnie na możliwość porównywania produktów i sortowania ich według ceny, cech i marek.

Jeśli chodzi o używanie różnych platform informacyjnych podczas zakupu etykietowanych produktów, konsumenci wskazali, że najczęściej korzystają z platform zawierających recenzje i testy produktów oraz porównywarki cen. Rzadziej korzystają natomiast z platform przedstawiających opinie klientów, a najmniej popularne są kalkulatory liczące wpływ produktu na środowisko.

Kwestie związane z kosztami nadal mają dominujący wpływ na decyzje zakupowe, a konsumenci cenią sobie energooszczędność produktów. Znaczenie tych kwestii zmienia się jednak w zależności od kategorii produktów: 

  • W przypadku urządzeń gospodarstwa domowego oraz systemów ogrzewania i klimatyzacji zużycie energii i efektywność energetyczna są najważniejszymi kryteriami wyboru urządzenia, obok ceny zakupu i kosztów eksploatacji. 
  • W przypadku elektroniki użytkowej decydującym czynnikiem jest cena zakupu, natomiast zużycie energii i koszty eksploatacji odgrywają mniejszą rolę.

Gwarancja konsekwentnie plasuje się w czołówce kryteriów wyboru produktów we wszystkich kategoriach. Wskazuje to na zainteresowanie konsumentów trwałością kupowanych produktów. Inne czynniki, oceniane jako co najmniej umiarkowanie, ważne we wszystkich kategoriach to: jakość usług serwisowych, opinie konsumentów i ekspertów, dostępność części zamiennych, emisja zanieczyszczeń, marka, termin dostawy i dostępność, jakość instrukcji obsługi i wymagania instalacyjne.

Opinie konsumentów wskazały również na priorytety dotyczące przyszłego rozwoju bazy danych EPREL. Są to:

  • promowanie i poprawa zauważalności bazy danych EPREL,
  • poprawa przejrzystości i dostępności informacji technicznych,
  • udoskonalenie funkcji wyszukiwania i filtrowania.

Wyniki badań ankietowych zostaną uwzględnione przy opracowywaniu aplikacji, która połączy kompleksowe dane o produktach – w tym zużycie energii i efektywność energetyczną oraz parametry techniczne – na przyjaznej dla użytkownika platformie. Projekt EPREL Services, wykorzystując potencjał bazy danych EPREL, pomaga konsumentom i innym interesariuszom w całej Europie podejmować mądrzejsze i bardziej zrównoważone decyzje zakupowe.

"Konsumenci w Europie zmotywowani są do dokonywania ekologicznych wyborów, ale potrzebują do tego rzetelnych, łatwo dostępnych i prostych do zrozumienia informacji" – powiedział dr Franz Zach, starszy ekspert ds. ekonomiki energetycznej w Austriackiej Agencji Energetycznej, koordynator projektu EPREL Services. – "Nasze badania pokazują, że chociaż efektywność energetyczna i inne czynniki związane z kosztami pozostają priorytetem, konsumenci cenią sobie również przejrzyste informacje techniczne i uproszczone narzędzia do porównywania produktów. Nowa generacja narzędzi EPREL Services zaspokoi te potrzeby, umożliwiając zarówno konsumentom, jak i innym interesariuszom przejście w kierunku bardziej energooszczędnej Europy."

Wykresy:

Źródło: Wyniki badań konsumenckich przeprowadzonych przez EPREL Services. Wykres przedstawia średnie wartości przypisane do ważności w skali od 0 do 3, gdzie wyższe wartości oznaczają większą ważność.

Rysunek 1: Najważniejsze aspekty brane pod uwagę przy zakupie sprzętu AGD – zbiorcze oceny konsumentów.

Rysunek 2: Najważniejsze aspekty brane pod uwagę przy zakupie systemu ogrzewania i klimatyzacji – zbiorcze oceny konsumentów

Rysunek 3: Najważniejsze aspekty brane pod uwagę przy zakupie elektroniki użytkowej – zagregowane oceny konsumentów

Rysunek 4: Najważniejsze aspekty brane pod uwagę podczas korzystania z narzędzi internetowych do wyszukiwania i porównywania produktów – zbiorcze oceny konsumentów

Rysunek 5: Częstotliwość korzystania z platform informacyjnych przy zakupie produktów etykietowanych etykietą energetyczną – zagregowane oceny konsumentów

Kontakt:

Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.
www.kape.gov.pl/eprelservices
E-mail: eprelservices@kape.gov.pl

O projekcie:

Publikacja powstała w ramach projektu EPREL Services, poświęconemu unijnej bazie danych produktów z etykietami energetycznymi. W ramach projektu zostanie opracowana aplikacja internetowa, dostosowana do potrzeb konsumentów, nabywców, sprzedawców i decydentów.

EPREL Services jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach projektu nr 101167597 (LIFE23-CET-EPREL Services). Wyrażone poglądy i opinie są jednak wyłącznie poglądami autora (autorów) i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy Unii Europejskiej lub CINEA. Ani Unia Europejska, ani organ udzielający dotacji nie mogą być za nie pociągnięte do odpowiedzialności.



Share this post
Pokaz energooszczędnych rozwiązań - wizyta studyjna w PWiK w Ząbkach
Wyjazd studyjny do PWiK w Ząbkach